Proloog
Januari was dan wel (in West-Vlaanderen toch) niet zo nat als vorig jaar, somber was die wel. Tijd dus om een weekje (2-9 januari 2025) de zon eens op te zoeken, deze keer op en rond de Middellandse Zee. De aangename, bijna zomerse temperaturen van Gran Canaria twee jaar geleden zullen we wel niet krijgen. Toch beloven de weersvoorspellingen (voorlopig) zonnige dagen.
In de periodes dat we geen camper of caravan hadden, verbleven we op vakantie in een vakantiehuisje of B&B en meermaals ook op hotel. Deze keer moeten we op aanraden van onze oudste ook eens een varend hotel uitproberen. We hebben dan ook een korte cruise geboekt op de MSC Fantasia die ons in één week brengt van Marseille naar Genua, Napels, Palermo, La Goulette bij Tunis en Barcelona.

Deze rondreis hebben we geboekt via de reisoperator De Blauwe Vogel. De verplaatsing van Brussel naar Marseille en terug is inbegrepen en gebeurt met de TGV, ook iets wat ik dan op mijn bucketlist kan afvinken.
Internet aan boord is duur en vaak van mindere kwaliteit. Ons reisverhaal dat we telkens kunnen publiceren aan wal, is dan ook beter te volgen op Polarsteps.
Vrijdag & zaterdag 31 januari – 1 februari
Ons reisverhaal begint inderdaad al een paar dagen op voorhand. Vrijdag kregen we telefoontje van de schoondochter dat onze zoon echt ziek is van de griep en ons dus normaal niet zal kunnen voeren naar het station Brussel-Zuid waar we al om halfzes verwacht worden. Dat uur rijden er in het weekend nog geen treinen. Mijn zoektocht naar een alternatief kon beginnen. Er waren wel enkele opties: een hotel van de avond voordien, een shuttledienst ‘s morgens vroeg of een goedkope parking zoeken en zelf rijden. De goedkoopste oplossing bleek uiteindelijk de laatste optie, we vonden een goedkope parking op een kwartiertje stappen van het station.
Zondag 2 februari
Kwart voor vier ‘s morgens vertrokken we naar Brussel. Zoals verwacht hadden we heel rustig verkeer. Toch waren we verwonderd dat er wel meer verkeer was zo vroeg op een zondagochtend.
Voor de parking waar we gisteren al een plaatsje hadden gereserveerd moesten we door eenrichtingsverkeer nog een blokje rondrijden. Met een klik op de app van ParkBee ging de poort netjes omhoog om binnen te rijden. Een halfuurtje later waren we bij de groep van De Blauwe Vogel om in te checken op de TGV. De grote groep telt 55 deelnemers: 8 koppels die gewoon hebben geboekt (zoals wij) en een groep van 39 reisleiders die deze cruise doen als opleiding. Toeval wil dat onze reisleiders voor de rondreis Andalusië en Alentejo die we hebben geboekt voor september, ook mee zijn in die groep.
Na een vlotte rit van een zestal uur kwamen we aan in Marseille. Toch wel indrukwekkend dat je, zonder het te voelen, in die korte tijd zo’n afstand overbrugt. Twee bussen stonden ons aan het station op te wachten en brachten ons naar de MSC Fantasia waar we konden inchecken met alle veiligheidsprocedures van een luchthaven.
Aan boord gingen we met de handbagage naar onze kajuit en vervolgens naar het buffetrestaurant om iets te eten. De valiezen zouden naar de kajuit gebracht worden maar het duurde wel tot na het avondmaal eer we die dan hadden.
Voor dat avondmaal was er eerste nog een verplichte evacuatiebriefing en een info-vergadering van de eigen reisleider. Na het avondmaal kropen we vroeg onder de wol, we waren tenslotte al 19 uur uit de veren.
Maandag 3 februari
Bij het wakker worden, konden we de kust al zien. Een uurtje later vaarden we de cruise-haven binnen.
Na het ontbijt vertrokken we rond 10 uur naar de oude stad voor een stadswandeling die ik vond op Komoot. Het eerste deel was niet zo bijzonder maar het tweede deel leidde ons wel langs een aantal bezienswaardigheden en langs de oude haven.
In de vroege namiddag waren we terug met opnieuw alle materiaal dat we meehadden (gelukkig niet veel) en zelf ook door de scanner. Eenmaal op de boot gingen we nog een kleinigheid eten.
Halfzes waren de trossen losgegooid en vertrok de Fantasia richting Napels waar we morgen rond de middag zullen aankomen.
Het avondeten in aangenaam gezelschap liet niet vermoeden hoe leuk de nacht zou worden. Redelijk vroeg in bed konden we de slaap niet vatten door het vele lawaai op de gang. Een hele studentengroep die waarschijnlijk hun lesvrije week hier besteedden (verleden tijd want vandaag zullen ze ontschepen) maakten van hun laatste avond een feestje, niet alleen in een bar maar dus ook op de kamers en op de gang. Op van de zenuwen vroegen we rond twee uur nogmaals of het wat stiller kon en lieten daarbij onze deur in het slot vallen zonder onze sleutelkaart bij te hebben. Noodgedwongen mocht ik dus ook nog iemand zoeken om onze kajuit weer te openen. Twee mannen van de security kwamen onze deur weer opendoen en zorgden dat het na drie uur rustig bleef. Het werd dus weerom een korte nacht.
Dinsdag 4 februari
Toch vrij vroeg, rond acht uur, uit de veren namen we een licht ontbijt. Lunchen moeten we vandaag wat vroeg want om kwart voor één worden we in het theater verwacht voor onze vooraf geboekte excursie naar Pompeii straks.
Drie bussen vertrokken richting Pompeii, wij hadden gekozen voor een Engelstalige gids zoals ook nog twee Vlaamse koppels. De oude, teruggevonden Romeinse stad die in de eerste eeuw n.C. bedolven raakte door een enorme uitbarsting van de Vesuvius is, doordat de blootlegging pas gebeurde in de 19de eeuw, bijzonder goed bewaard en toont mooi hoe de Romeinen moeten gewoond hebben. Je kan over de teloorgang en herstelling veel vertellen, zoals de gids ook deed. Hopelijk kunnen de beelden dat later wel meer. Het was in ieder geval een bezoek dat indruk gemaakt heeft.
Tegen vijf uur waren we terug, tijd dus om nog even te rusten voor het avondeten. Tenslotte was het vorige nacht wel een lange nacht maar heel korte nachtrust.
Woensdag 5 februari
Gelukkig hadden we vannacht een betere nachtrust. Halfacht stonden we al op om na het ontbijt te vertrekken naar de oude stad van Palermo.
Deze hoofdstad van het eiland Sicilië heeft een heel rijke geschiedenis. Onze Vlaamse gids van vandaag is één van de reisleiders die mee zijn met ons. Gratis konden we ons aansluiten, kregen we een oortje om de uitleg goed te verstaan in de drukke stad en hadden een gids die deze stad waarschijnlijk beter kent dan vele locals. Het zou me niet verwonderen dat hij vroeger geschiedenisleraar was, want hij wist de rijke geschiedenis van deze stad te uitgebreid te brengen op een bevattelijke manier.
Vanmiddag belandden we op het vierarmenkruispunt (Quatro Canti) van de hoofdstraat waar we een uurtje de tijd kregen om een eetadresje te zoeken. De lokale specialiteit is hier arancini (gevulde rijstballen) die we maar al te graag proefden.
‘s Namiddags bezochten we nog de Capella Canti en kathedraal en keerden terug naar onze boot langs het Teatro Massimo en de lokale markt.
Het werd voor velen een wandeling die lang genoeg was maar we hebben dan ook veel gezien en in ons oortje gehoord.
Binnen een halfuurtje vertrekken we naar Tunesië. Om daar en overmorgen op zee roamingkosten te vermijden, zal dit een laatste update zijn tot zaterdag.
Donderdag 6 februari
Van Italië naar Tunesië is ‘maar’ een nachtje varen. De cruise-haven ligt in La Goulette op een uurtje rijden van de hoofdstad Tunis. Daarom boekten we vooraf een excursie om de Medina te bezoeken. Dit oudste centrum is wel een bezoek waard. Nu weten we ook wat afdingen hier voorstelt: we kochten een mooie mozaïek voor minder dat de helft van de oorspronkelijke prijs. De gids vertelde ook veel over het leven in Tunesië, het meest democratische moslim-land waar ook de vrouwen veel rechten hebben.
‘s Middags maakten we nog een tussenstop in het wit-blauwe kuststadje Sidi Bou Said om iets te eten.
Vrijdag 7 februari
Gisterenavond vertrokken naar Barcelona waar we aankomen morgenochtend. Dus vandaag een hele dag op zee. Tijd om het schip nog wat te verkennen, wat verder te lezen, een dutje te doen ‘s middags.
Enkele cijfers over het schip
- lengte: 333 m
- breedte: 38 m
- hoogte: 68 m
- gewicht: 138 000 ton
- max. snelheid: 22,87 knopen (40,7 km/h)
- tewaterlating: december 2008
- aantal dekken: 14+2
- aantal kajuiten: 1636
- aantal restaurants: 5
- aantal bars: 10
- 5 zwembaden, 12 whirlpools en een wellness-centrum
- Verder: live-muziek in verschillende bars, een casino, een discotheek, een theater, een bioscoopzaal
- Sportfaciliteiten: tennis, basket, minigolf, joggingbaan, fitnessruimte
Vanavond was het gala-avond, de meesten waren piekfijn uitgedost, sommigen waren al aan het dansen voor het avondeten. Wij pikten nog een show mee in het theater na de maaltijd.
Zaterdag 8 februari
We stonden vanmorgen op bij het binnenvaren in de cruisehaven van Barcelona. Omdat we deze stad vroeger al bezochten als citytrip, was ik niet van plan hier een excursie te boeken. Een wandeling naar de kabelbaan die ons boven de haven naar Miramar, het park aan de voet van de Montjuic zou brengen leek wel een mooi alternatief. In de verte waren echter geen gondels te bespeuren aan de kabelbaan. Daarbij had ik het koud en gingen we terug naar binnen. De hele namiddag heb ik ... geslapen. Lang geleden dat ik nog zo ziek ben geweest.
Zondag 9 februari
Tijd om terug naar huis te keren. Gisterenavond moesten we de valiezen al op de gang zetten en vanmorgen waren die inderdaad al 'verdwenen'. Met onze handbagage gingen we nog ontbijten om vervolgens de tijd nog wat te doden tot we met de bus naar het station van Marseille werden gebracht waar we nog eens een dik uur moesten wachten om op de trein te mogen. Eenmaal op de trein kon ik eindelijk weer ... slapen, en dat bijna de hele rit tot Brussel. In Brussel was het, naar onze normen, nog redelijk druk verkeer maar eenmaal op de autosnelweg ging het beter vooruit. Eenmaal thuis kon ik weer gaan ... slapen.
Het verdict
Maandag is de dokter langs geweest: inderdaad de griep en het begin van een longontsteking. Voor de rest heb ik de eerste dag weer thuis vooral ... geslapen.
Vandaag, dinsdag, gaat het al wat beter, wellicht dankzij de medicatie.
Epiloog
We hebben het eens geproefd en weten nu dat dit niet meteen ons ding is. Over wat 'dit' nu is, kan je nog discussiëren: een cruise in het algemeen of een cruise in deze formule.
Oh jawel, een cruise heeft wel zijn voordelen. Je hebt een ruime kamer die je kan behouden zelfs al leg je grote afstanden af (anders dus dan een rondreis met autocar van hotel naar hotel). Terwijl je ligt te slapen in een degelijk bed brengt het schip jou naar een volgende bestemming.
Met plaats voor meer dan 4300 gasten was het voor ons toch wel iets te druk. De bediening door een team van 1370 personeelsleden mag ronduit schitterend genoemd worden. Ze doen er alles aan om je in de watten te leggen maar het lukte geen enkele avond het eten warm genoeg te serveren.
Maak jouw eigen website met JouwWeb