Dinsdag 29 april
De weersvoorspellingen zijn zowaar zomers te noemen met temperaturen rond en zelfs boven de 25 graden. Een ideale week dus om er nog eens op uit te trekken.
In het magazine ‘Routen’ van de provincie Oost-Vlaanderen met tips voor wandel- en fietstochten stond laatst een tweedaagse route in het Nationaal Park Scheldevallei. Ik besloot deze route te splitsen in drie fietsdagen, aangepast aan camperplaatsen onderweg en met tijd voor eventuele highlights onderweg.

Eerste bestemming vandaag is Bazel, nee, niet in Zwitserland maar een deelgemeente van Kruibeke. Op de parking van het sportcomplex De Dulpop heeft de gemeente vier camperplaatsen voorzien op het einde van de ruime parking. Er zijn weliswaar geen voorzieningen maar je staat er gratis aan de rand van het natuurgebied op de linkeroever van de Schelde. Dit gebied is wel heel rijk aan grachten, de muggen en het gekwaak van kikkers moet je er wel bijnemen.

Aangekomen rond de middag hadden we nog tijd genoeg om de omgeving te verkennen. Langs het kunstwerk ‘Arcade’ van Gijs Van Vaerenbergh en het sporenpad stapten we eerst naar de aanlegsteiger van de veerdienst naar de overkant van de brede Schelde waar we morgen de waterbus willen nemen.
De fietsers en wandelaars die het veer naar de overkant wilden nemen, moesten ontgoocheld een alternatieve route zoeken want de veerboot vaarde vandaag niet over en weer wegens de nationale stakingsdag. De waterbus hebben we wel gezien. Wie een camperplaats zoekt om Antwerpen te bezoeken, kan hier dus zeker terecht. Met de waterbus sta je in twintig minuten in het hart van het historische centrum.
Vervolgens ging het naar kasteel (en parkje) Wissekerke, een mooie waterburcht (vergelijkbaar met het kasteel van Rumbeke) die een belangrijke rol heeft gespeeld bij de stichting van België. Aan de andere kant van het kasteelpark stap je door de imposante toegangspoort rechtstreeks het mooie dorpje Bazel binnen.

Voor de rest was het genieten in het zonnetje en al vlug in de schaduw, gedwongen door de zomerse temperaturen.
Woensdag 30 april
Vandaag is het bedoeling deel 1 te fietsen van onze driedaagse. Start van de korte fietstocht is het centrum van Antwerpen en op de linkeroever van de Schelde terug naar Bazel.


Met de fiets volgden we dezelfde route als gisteren naar het veerpont om de oversteek te maken waar we de waterbus namen naar ‘t Steen in Antwerpen. Het eerste deel tot Kruibeke ging de catamaran full speed om op het tweede deel de snelheid toch wat te matigen.
Op de rechteroever merk je veel industrie maar aan de overkant zie je al de mooie natuur van het grote overstromingsgebied waar we deze namiddag zullen door fietsen.
Aangekomen in Antwerpen legden we onze fietsen aan de ketting om het stadscentrum in te trekken. Na een bezoekje aan een brocant- en antiekmarkt rond het standbeeld van Brabo zochten we een terrasje op voor een koffie en een lunch. Inwendig gesterkt konden we onze fietstocht aanvangen.

Door de Sint-Annatunnel moesten we eerst weer naar de linkeroever. Zomers gekleed was het wel fris in de tunnel onder de brede Schelde en aan de lift stond een lange file fietsers.
Het eerste stuk tot Kruibeke kon ons weinig bekoren maar het volgende deel door park Scheldevallei loste de bedoeling van de fietstocht tenvolle in.
Vroeg in de namiddag waren we al terug op de camperplaats. Oorspronkelijk had ik de bedoeling
om deel 2 naar Temse en terug ook van hieruit te starten vooraleer ons daarna te verplaatsen naar Temse voor deel 3. Op camperplaats De Zaat in Temse kan ik de fietsbatterijen dan weer opladen.
Het verlengde weekend van 1 mei deed me echter besluiten om beter vandaag nog te verhuizen om zekerder te zijn nog een plaatsje te kunnen bemachtigen. Die vrees was gegrond want er waren nog amper drie plaatsen vrij. Betalen konden we niet want de zuil is defect. Stroom konden we evenmin nemen om dezelfde reden, alleen de stopcontacten waar een ledje brandt zijn actief en deze waren allemaal reeds bezet. Gelukkig kwam de buurman melden dat nog een extra stopcontact actief was geworden zodat we alsnog stroom konden aansluiten.
Donderdag 1 mei
Ook al was het dan wel druk op de camperplaats gisterenavond, we hadden toch een rustige nacht. Zoals ook al gelezen in de reviews zijn een aantal camperplekken bezet door mensen die er wel langer blijven en socializen belangrijk vinden en dat op een luidruchtige manier.
Rond elf uur vertrokken we voor het tweede deel van onze driedaagse, stroomopwaarts langs de rivier tot waar we gisteren het veerpont namen om de vertrekken.

Parallel aan de brug door Gustaf Eiffel ontworpen is een tweede brug gemaakt voor het uitgaande verkeer uit Temse en voor de fietsers. Deze brug staken we over om de fietstocht te starten op de rechteroever.
Na een zevental kilometer kwamen we aan de monding van de Willebroekse Vaart dat we nu beter kennen als het zeekanaal Brussel-Schelde. Dit kanaal is één van de oudste van ons land (16de eeuw) en zelfs het oudste van Europa dat sluizen heeft om het hoogteverschil van 14 meter te overbruggen. Begin vorige eeuw werd het gemoderniseerd en de monding verlegd van de Rupel in Klein-Willebroek naar de Schelde in Wintam. In 1965 werd de vaart uitgediept en verbreed zodat ook zeeschepen tot Brussel konden varen.

Over één van de twee sluisdeuren, afhankelijk welke open is natuurlijk, fiets je naar de overkant en kom je terecht op het Noordelijk Eiland, een kunstmatige eiland tussen het zeekanaal, de Rupel en de Schelde. De Rupel oversteken doe je dan weer met een veerpont.

Aan de overkant van de Rupel reden we even rechtsaf tot restaurant Tolhuis-Veer voor de lunch. Vandaag een vrije dag en prachtig weer, dus was er veel volk op de been maar gelukkig heeft het restaurant een groot terras.
In Hemiksem namen we voor een tweede keer vandaag een veer om over te steken naar Bazel waar we gisteren nog stonden. Van daaruit ging het dan op de linkeroever terug naar Temse, o.a. via Rupelmonde dat dus merkwaardg genoeg aan de overkant van de monding van de Rupel ligt.
De verwachtingen van natuurpracht in de Scheldevallei werden volledig ingelost. Het fameuze Sigmaplan dat het hele gebied rond de getijdenstroom wil beschermen tegen overstromingen door het creëren van overstromingsgebieden heeft daar mee voor gezorgd. Daarbij is het Scheldepad, het fietspad op beide oevers breed en mooi geasfalteerd. Geen wonder dat er in de voormiddag een massa wielertoeristen en in de namiddag vele recreatieve fietsers ons pad kruisten.
Vrijdag 2 mei
Vanuit camperplaats De Zaat sprongen we vandaag weer op onze ‘zaat’ om deze keer stroomopwaarts te fietsen tot Mariekerke.

Weeral moesten we twee keer een veerbootje nemen: de eerste maal om de Durme over te steken in Tielrode, een tweede keer in Mariekerke om op de andere oever van de Schede te geraken.

We waren vanmorgen wat vroeger vertrokken en hadden dan ook bijna 2/3 van deel 3 gefietst tegen apero-time. Een lekkere sangria met wel heel veel fruit was dan ook welkom. In bistro De Zandstuiver te Branst even verderop, genoten we van een lekkere visschotel waarvan we toch even dachten dat de vis nog gevangen moest worden.
Rond halfvier waren we terug in Temse en was er tijd genoeg om ons te verplaatsen naar rustiger oorden. Ik koos ervoor om via het Meetjesland terug te keren. We staan nu op hoevecamperplaats De Riethoeve in Boekhoute bij Assenede. Hier zijn een tiental camperplekken gemaakt, de meeste echter zonder stroomvoorziening. Het leuke is wel dat hier ook een cafetaria is waar ze ook heel lekker hoeveijs verkopen. In het winkeltje ernaast kan je terecht voor groenten en fruit en kan je ook brood en koffiekoeken kopen van de zoon des huizes die hoevebakker is (weer een woord bijgeleerd).
Morgen keren we terug naar huis na een top-midweek met top-zomers weer.
Maak jouw eigen website met JouwWeb